پائیز در پائیز

پائیز برای همه فصل رویایی و فصل دوست داشتنی است . فصل رنگهابرای عکاسان است ، فصل باران برای شاعران و در نهایت  فصل سراسر حس برای هرهنر مندی است.اما پائیز امسال رویایی دوست داشتنی نبود ، فصل رنگهانبود ،  پائیز امسال  فصل تک رنگ سیاه بود و فصل خشک و فصل سراسر مرگ و  تراژدی  . فصلی که با سیاهی و دود گرفتگی آسمانش آمد و با سیاهی پیراهن های مان و دلهای غم گرفته مان رفت .

          و تو ای پائیز چه بی رحمانه زیبا ترین  گلهای باغچه محقر هنر مندان را  پرپر کردی ، آنقدر نباریدی تا شاعری در حسرت ترنم باران دق کرد ، آنقدر غمبار بودی تا یک طناز مجبور شد با کوچش مردم را سرگرم  کند و آنقدر سیاه شدی تا یک طراح غم انگیز ترین طرح اش را در دفتر زندگی اش ترسیم کند . و آنقدر بی رنگ بودی که دور بین هیچ عکاسی به سویت نشانه نرفت . چرا که هیچ زیبایی در تو ندید . کلاغ های خبر چین امسال از آسمان شهر مان پرکشیدند و رفتند گویی  که می دانستند می خواهی از هرچه  خبر نگار است انتقام  بگیری.

          امسال تو چه غوغایی به پا کردی ، تا توانستی جان انسانها را در نقاط مختلف دنیا گرفتی . وقتی با سیل و زلزله عقده هایت فرو ننشست ، به جان هموطنان ما و هنر مندان ما افتادی وانتقامت را از ما گرفتی . و چه انتقام سختی ، عکاسان که هر سال خزان درختانت را عکاسی می کردند امسال خزان همکارانشان را عکاسی کردند .

          و تو ای پائیز بدان که  تا ابد  در حسرت نگاههای بدیع شان خواهی ماند و البته ما هم در حسرت دیدارشان. و بدان که دیگر هیچ هنرمندی از تو خاطره خوبی  نخواهد داشت.

          امسال در شب یلدا وقتی بغض مان مانند انار رسیده ای ترکید  قطرات سرخ رنگ اشکمان را دانه دانه در پیاله ریختیم و بر سر سفره سیاه یلدا گذاشتیم و چاره ای جز صبر کردن نداشتیم  فقط لسان الغیب بود که در دمان را فهمید:

گویند سنگ لعل شود در مقام صبر

                 آری شود ولیک به خون جگر شود

          دیشب زمستان دلش به حال ما سوخت و تا صبح بارید اما دیگر دیرشده بود .

 

مهدی فرهمند

عکاس مطبوعات

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد